Gezond Slapen

Als wij slapen rust ons lichaam uit, en worden de belangrijke hormonen weer aangemaakt.

8 uur slaap, en elke dag op dezelfde tijd, is gezond!


 

De vermoeienissen van de dag daarvoor worden tijdens de slaap weggewerkt.
Energie voor de volgende dag wordt weer opgebouwd.
De Cortisol-spiegel wordt op peil gebracht.

Voldoende uren nachtrust is zeer belangrijk. 
Over het algemeen slaapt men tekort.

 

De biologische klok is een genetisch ingebakken moleculaire pacemaker die zogt voor een 24-uurs ritme.

Het past zich aan aan de afwisseling van licht en donker in de omgeving.

Het past zich dus aan aan de draäing van de aarde om haar as. Door deze draaiing hebben wij te maken met dag en nacht. Doordat de aarde om de zon draait, ontstaan er bovendien seizoenen.

Door verstoringen, zoals late TV uitzendingen, ploegendienst en vliegreizen wordt de klok ontregeld. Het gevolg zal zijn: verstoringen van het functioneren van het hele lichaam met als gevolg zgn. Griep of Verkoudheid.

Zuigelingen slapen gemiddeld tweemaal zo lang als volwassenen. Ze doezelen 14 tot 18 uur per dag. Na een maand of zes verandert het slaappatroon.
Dan slapen baby’s steeds meer alleen ’s nachts.
Als kinderen een jaar of twaalf zijn hebben ze ongeveer hetzelfde slaappatroon als volwassenen. 
Vanwege de activiteiten en de groei hebben ze nog wel meer uren slaap nodig. 

Meestal krijgen zij dit niet, met als gevolg dat ze 's ochtends het bed niet uit te krijgen zijn.
Een weinig meer slaap geeft bij kinderen reeds betere schoolresultaten.

Maar om betere resultaten op school te verkrijgen zouden de scholen beter een uur later moeten beginnen.
 
Goede slaap geeft ook minder verkeersongevallen.

Dus: Goede, regelmatige,rustige en vooral langdurige slaap voorkomt veel ziektes!
Zie:
Slaapstoornissen en Snurken.

In ons lichaam zijn hormonen en stofwisselingsproducten nodig  om goed te functioneren. Overdag worden deze verbruikt  en in de nacht weer aangemaakt.
In de Bijnieren worden deze stoffen gemaakt.

     De merg produceert adrenaline en noradrenaline.
     De schors produceert steroïden. De belangrijkste zijn cortison en aldosteron.
De belangrijkste functie van deze hormonen is het reguleren van de vocht- en suikerhuishouding en daardoor de energie. Ook het immuunsysteem( o.a. het verdedigingssysteem) wordt hierdoor beïnvloed. Het is algemeen bekend dat prednison- een steroïd- deze werking heeft. Bij gebruik ervan wordt men actiever en worden ziektereacties onderdrukt.
Werken de bijnieren niet meer zo goed, vaak door eerder gebruik van corticoïden als medicijn, dan heeft men meer slaap nodig en is eerder vermoeid bij lichamelijke inspanning.

Gemiddeld heeft de volwassen mens 8 uur slaap nodig. Er zijn  mensen, met veel energie (goede bijnierschorsfunctie!), die met minder uren toekunnen. 
Ook zijn er mensen die een uitputtingsslag leveren, dus teveel lichamelijke stress hebben en teveel cortison verbruiken. Op den duur zijn ze opgebrand en merken daar later de gevolgen van. Dus vooral sneller vermoeidheid. Zie: Vermoeidheid


Ga Terug

Zie adviesallergie: Welkom