Voedingsadvies voor zwangere vrouwen
Om de kans op allergische voedingsreacties bij het kind te verminderen.


Heeft u de aanleg om de aanleg tot het krijgen van een allergische aandoening over te dragen, dus heeft u een atopische constitutie, dan raden wij aan onderstaande adviezen op te volgen.
Zie ook: Overzicht Allergieën

  1. Gebruik gedurende deze periode een zo gevarieerd mogelijke voeding.
    Met bijvoorbeeld dagelijks:
  • Een portie mager vlees of kip.
  • ¼ Liter halfvolle of magere melkproducten.
  • 1 boterham met kaas of kwark. Dus niet teveel kaas!
  • Flinke portie groente, liefst gedeeltelijk rauw.
  • Tenminste 2 porties fruit.
  • Volkorenbrood, aardappelen, volkorenmacaroni/-spaghetti, zilvervliesrijst, of andere volkoren granen.
  1. Dieetmargarine en olie(olijf-, zonnebloem-, mais-, saffloer olie).
    Matig de totale hoeveelheid vet.
    Beperk het gebruik van producten met verzadigde vetzuren, zoals roomboter, vet vlees, volle melkproducten, koek, snacks (slaatjes/frikadellen nz.), margarine
    en bak-en braadvet.
    Gebruik overwegend dieetmargarine (met 60-65 % meervoudig onverzadigde vetzuren), genoemde oliesoorten of bak-en braadvet met 40% meervoudig onverzadigde vetzuren.
  2. Beperk het gebruik van snoep, en suikerbevattende voedingsmiddelen sterk.
    Suiker levert alleen energie, doch geen waardevolle voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Een overmatig gebruik van suiker bevattende producten draagt niet bij aan een gezonde voeding.
    Gebruik per dag maximaal 2 kleine glazen/bekers/schaaltjes (ca ¼ liter) halfvolle of magere melk of melkproduct; bijvoorbeeld karnemelk, pap, vla, pudding, yoghurt, en beperk het gebruik van koffiemelk.
    Vermijd chocolademelk en ook chocolade.
    Niet meer dan 4 à 5 koppen koffie per dag.
  3. Beperk gekleurde en geconserveerde voedingsmiddelen en dus kant-en-klaar producten.
  4. Vermijd het gebruik van vis of schaal-en schelpdieren (garnalen, mosselen etc.)
    Ook dus kroepoek, trassie, kaviaar en andere producten waarin vis of schaal-en schelpdieren zijn verwerkt.
  5. Gebruik geen noten (cashew, amandelen, pistache, hazelnoten etc.) en pinda’s. Dus ook niet pinda/noot-bevattende voedingsmiddelen.
    Pindaallergie gaat samen met melkallergie. Er zijn duidelijke bewijzen gekomen dat het gebruik van pinda's in de zwangerschap de kans vergroot dat het kind hiervoor allergisch wordt.
    Noten kunnen ook verwerkt zijn in koek en gebak.
    Vermijd het gebruik van sesam, amandelen, zonnebloempitten, lijnzaad, alsmede brood, koek en gebak met sesam/amandelspijs, zonnebloempitten of lijnzaad.
    Vermijd marsepein. In reformproducten worden sesam e.d. frequent verwerkt.
  6. Beperk het gebruik van sterke specerijen. Hiertoe behoren o.a. kaneel, kruidnagel, nootmuskaat, sambal, kerrie, en sterk gekruide maaltijden.
    In speculaas, ontbijtkoek, koekkruiden, sterk gekruide buitenlandse gerechten en kant en klaarmengsels (vleeskruiden, spaghettimixen ) kan dit ook zitten.
  7. Vermijd het gebruik van ei. Eieren worden verwerkt in beschuit, koek, gebak, schuimpjes, pannenkoeken, ijs, gepaneerde gerechten, salades, mayonaise, slasaus en fritessaus. Beperk deze eibevattende voedingsmiddelen tot een minimum.
  8. Gebruik, indien gewenst, per dag maximaal 2 citrusvruchten, of 2 kleine glazen sap van citrusvruchten.
  9. Maak geen gebruik van voedingsmiddelen, die u normaal niet of weinig gebruikt.
  10. Als u last heeft van obstipatie (verstopping) kunt u (extra) gebruik maken van:
    Volkorenbrood, roggebrood, havermout, zilvervliesrijst.
    Rauwkost, gekweekte pruimen of abrikozen, extra fruit (zonder schil).
    Enkele lepels zemelen, graanvlokken (enkele uren weken) of Nutrigan (Nutricia), verwerkt in yoghurt.
    Voldoende vocht (1.5 – 2 liter per dag ).

Vermijd het gebruik van witbrood, licht bruinbrood, witte rijst, witte spaghetti, bosbessensap en sterke thee.

Aanvulling van mineralen en/of vitaminen is nuttig. 
In het algemeen is 500mg Calcium en 1 mg  vitamineB2goed.


Ga Terug

Zie adviesallergie: Welkom